Cultuur

Mavo Doorn biedt “Cultuur Schoolbreed” aan. Een boeiend cultuurprogramma voor en door alle leerlingen. Wij vinden dat kunst en cultuur een positief effect hebben op onze leerlingen en het schoolklimaat. 

Het cultureel bewustzijn en de taalvaardigheid van onze leerlingen worden er door vergroot. Zij krijgen meer zelfvertrouwen, respect/waardering voor elkaar en leren beter samenwerken.  De gekozen thema’s en onderwerpen hebben vaak een sociale insteek.

PROGRAMMA EERSTE LEERJAAR:

pesten-of-wordt-je-gepestimg_4840

“Pesten of word je gepest”: Deze voorstelling speelt tussen de tafels in het klaslokaal. Door de intimiteit van de voorstelling en de professionaliteit van de acteurs is deze voorstelling een prachtige manier om het kwetsbare onderwerp ‘pesten’ op een persoonlijke en veilige manier bespreekbaar te maken. Ook dit onderwerp wordt nabesproken in de mentor les.

img_8019img_7782

Projecten Shakespeare: De voorbereiding van het gekozen thema/verhaal wordt in de lessen Engels voorafgaand aan het project gedaan. Bijzonder aan dit project is dat samen met leerlingen in drie dagen een complete voorstelling wordt gemaakt. Zij krijgen workshops van zang/muziek, dans en theater. Het geheel wordt een spectaculaire voorstelling voor ouders en belangstellenden afgesloten. Wij hebben in de voorgaande jaren al schitterende klassiekers gekozen en gerealiseerd: Midzomernachtsdroom, Romeo en Julia, King Arthur en Hamlet .

PROGRAMMA TWEEDE LEERJAAR:

img_6794jongen-en-jo-2

Muziektheater “Jongen en YO”  (in het Cultuurhuis /gemeentehuis Doorn): In Jongen en Yo! wordt het publiek meegenomen naar het New York van na de Tweede Wereldoorlog. Andy Ninvalle speelt alle personages, en neemt met zijn enthousiasme met gemak de hele zaal mee op deze muzikale ontdekkingsreis. De leerlingen leren in een lesuur alles over het ontstaan van HipHop en de Beatbox en snapt eindelijk waarom alles is zoals het is.

img_4869img_4858

Filmmachine en emoties: Door middel van video spelen de leerlingen zelf de hoofdrol in hun eigen filmpje. Het spelen van de vier basis emoties (boos, blij, bang, bedroefd) staan hierin centraal. Leerlingen leren vaardigheden over het transformeren en het schakelen van de ene emotie naar de andere.

PROGRAMMA DERDE LEERJAAR

calypso_theater1617_gv_arie_koomen_edo_brunner_klussen_f_pr_arie_en_edo speelmanenspeelmancurlyandstraight

Theaterbezoek: Onze leerlingen bezoeken verschillende voorstelling in theater Calypso in Wijk bij Duurstede. Zij maken op deze wijze kennis met het theater. De voorbereiding en evaluatie van de te bezoeken voorstellingen vinden plaats in de lessen CKV. De voorstellingen vinden ’s avonds plaats op verschillende momenten van het schooljaar en worden begeleid door de docent CKV.

img_6975img_7397

Workshop thema verleidingen:  Het thema van deze workshop voor de derde klassen is verleidingen: roken, alcohol, pesten, stelen, loverboy (keuzes maken). Drie acteurs van Masquerade spelen scenes voor de leerlingen n.a.v. dit sociale thema en bespreken dit met hen na. Ook wordt er een thema avond “ Verleidingen” voor alle ouders voorgespeeld door aantal derde klas leerlingen. De ouders gaan dan ook samen ervaringen uitwisselen en meespelen.

PROGRAMMA VIERDE LEERJAAR

Workshop “examen en dan…”

De workshop is onderdeel van de voorbereiding op het bezoek aan de Studiekeuze beurs in de Jaarbeurs Utrecht. Onze leerlingen doen tijdens dit studiekeuze-evenement inspiratie op voor de toekomst.

Met de workshop worden onze examenkandidaten gestimuleerd om plannen te maken voor hun toekomst. Tijdens de workshop krijgen onze leerlingen ook technieken aangereikt om zichzelf beter te presenteren tijdens het belangrijke intake gesprek voor bijvoorbeeld het ROC of tijdens een sollicitatie gesprek.

Alle projecten worden gerealiseerd mede met het budget van Gemeente subsidie inzake cultuur coach en het schoolbudget van het CJP. Wij werken hierin samen met Jeugd Theater School Masquerade, theater Calypso Wijk bij Duurstede, Theaterbureau De Rode Loper en 4Kunsteducatie.