Introductie

Mavo Doorn is een kleinschalige school voor leerlingen op de niveau’s Mavo (theoretische leerweg) en Havo en werkt met een huiswerkvrij onderwijsconcept. Mavo-leerlingen kunnen die opleiding op Mavo Doorn afronden, Havoleerlingen kunnen na het tweede leerjaar doorstromen naar het Openbaar Lyceum Zeist. Aan leerlingen met een KB/Mavo-advies bieden we in de Mavokansklas de mogelijkheid om op te stromen naar het Mavo-niveau.

Mavo Doorn wil haar leerlingen ruimte en uitdaging bieden om hun talenten optimaal te ontwikkelen en daarbij uitstekende prestaties te leveren.

Mavo Doorn wil leerlingen stimuleren mondige burgers te worden die in staat zijn zelfstandig een oordeel te vormen en verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun medemensen te nemen.

De openbare signatuur is voor Mavo Doorn geen leeg begrip. Zij onderscheidt deze school van andere scholen voor voortgezet onderwijs in de regio.

Missie

Wij zijn: “Een open school, waar iedereen welkom is, ongeacht achtergrond, afkomst, godsdienst of geaardheid”. Dat is een veel gebruikte omschrijving voor het openbare karakter van een school. Mavo Doorn geeft daar op de volgende manier concreet invulling aan:

Open voor leerlingen
Mavo Doorn hanteert geen wachtlijsten of loting om het aantal leerlingen te reguleren. Wie voor Mavo Doorn kiest en toelaatbaar is tot de onderwijssoort, wordt in principe toegelaten. Niet de organisatie van de school maar de leerling staat centraal. Slechts in zwaarwegende uitzonderingsgevallen wordt van dit principe afgeweken. Download hier het volledige beleid:

toelatingsbeleid (PDF)

Verdraagzaamheid en tolerantie
Mavo Doorn spant zich in voor een verdraagzame samenleving. Wij beginnen daarmee op school door verschillen tussen mensen te accepteren en te waarderen. Iedereen mag op Mavo Doorn zichzelf zijn maar wij staan niet toe dat er gepest of gediscrimineerd wordt. Tegen pesten en discriminatie wordt streng en pedagogisch verantwoord opgetreden.

De school uit, de wereld in!
Open staan voor de wereld om ons heen, interesse voor diverse achtergronden, zienswijzen en levensbeschouwingen, dat uitgangspunt zit in ons onderwijs verweven. Het verklaart bijvoorbeeld waarom wij veel waarde hechten aan buitenschools leren door middel van activiteiten en excursies als aanvulling op het lesprogramma.